Verslo organizavimas force majeure akivaizdoje – kaip pasirengti nežinomybei?

2020/08/27

Pradedant verslą reikia apgalvoti labai daug aspektų – ar tavo idėja tikrai yra unikali, kokią prekybos nišą (tiesioginės ar internetinės) pasirinkti, kaip suburti motyvuotą komandą, kaip reklamuotis, kuriuos tiekėjus pasirinkti ir t. t. Bet dar vienas svarbus aspektas, kurio nevalia pamiršti – galimybės, jog verslas gali žlugti. Fundera duomenimis, pirmaisiais veiklos metais bankrutuoja 20 % smulkiųjų verslų, penktaisiais procentas šokteli iki  50 %, o dešimtaisiais metais bankrotą būna paskelbę net 70 % verslų.

Anot specialistų, toks aukštas verslo žlugimo procentas yra todėl, kad veiklos pradžioje įmonių vadovai yra visą dėmesį sutelkę tik į tiesiogiai su jų verslu susijusius aspektus. Tačiau galiausiai išgyvena tie, kurie yra pasiruošę ir blogiausiems scenarijams. Šiame blogo įraše ir kalbėsime, kokie tai scenarijai ir kodėl prieš pradedant bet kokį verslą svarbu pagalvoti jo tęstinumo planą (ang. business continuity plan arba BCP).
 

Kas yra BCP?

Verslo tęstinumo plane (BCP) apibūdinamas didžiausių galimų nelaimių poveikis ir sukuriama reagavimo į jas strategija, padedanti įmonėms greičiau atstatyti įprastą įmonės veiklą. BCP paprastai sukuriamas prieš įvykstant nelaimei ir apima pagrindinius bendrovės suinteresuotuosius subjektus. Pagrindinis plano tikslas yra apsaugoti personalą ir turtą tiek ekstremalios situacijos metu, tiek po jos.

Tokio plano kūrimas tuomet, kai problema jau paveikusi verslą ir pardavimai pradeda kristi, atima dar daugiau ir taip brangaus laiko. Kai BCP jau sukurtas, viskas, ką reikia daryti, tai realiu metu reaguoti ir koreguoti paruoštą planą.

Tiesa, svarbu skirti verslo tęstinumo planą ir krizių valdymo operacijas, kadangi šis aspektas – tik BCP dalis. Pastarasis planas įvertina visas galimas krizes, jų atsiradimo priežastis ir sukuria preliminarius veiklos organizavimo scenarijus. Krizių valdymo operacijos visada yra sutelktos tik į vienos krizinės situacijos valdymą, tad galima sakyti, jog jeigu pasiruošite stiprų ir išsamų BCP, turėsite bent kelis krizių valdymo planus.
 

Pagrindinės priežastys, kodėl jums gali prireikti BCP

Stichinės nelaimės.  Šios nelaimės yra susijusios su gamtos stichijomis – tornadai, cunamiai, žemės drebėjimai, ugnikalnio išsiveržimai ir t. t. Problemų verslams pridaryti gali ir silpnesnės stichijų išdaigos – liūtys, audros, stiprus vėjas. Kai kurias iš šių nelaimių rūšių sunku numatyti ir jos gali prasidėti per kelias sekundes. Stichijos gali padaryti daug žalos pastatams ir viskam, kas yra viduje, taip pat sutrikdyti elektros bei kitų paslaugų tiekimą, logistikos grandines.

Kibernetinė ataka.  Kibernetinės atakos gali visiškai paralyžiuoti verslą, todėl natūralu, jog tiek daug kompanijų didelį dėmesį skiria kibernetinio saugumo tobulinimui. Elektroninės paslaugų trikdymo atakos (angl. denial of service) ir darbą trikdantys virusai yra pagrindinės su šia sritimi susijusios organizacijų problemos. Kibernetinės atakos ir kibernetinio saugumo grėsmės – dažniausiai verslo tęstinumo planuose pasirodanti ir analizuojama situacija.

Komunalinių paslaugų tiekimo sutrikdymas. Elektros energijos praradimas, ryšių linijų ar vandens išjungimas gali smarkiai sutrikdyti kasdienes operacijas, taip pat pakenkti fiziniam turtui, sklandžiam darbui. Dalis tokių situacijų – lengvai nuspėjamos ir suplanuojamos iš anksto, tačiau avarijos vykdomų darbų metu tiekimą gali nukirsti neplanuotai.

Pandemija. Šis punktas į BCP planus įkrito po 2019 m. gale pasaulyje pradėjusio plisti Covid-19 viruso. Didžioji dalis valstybių uždarė savo sienas, piliečiai buvo raginami likti namuose ir iš jų dirbti, o be darbo liko ištisi sektoriai (pvz. turizmas, pramogos ir t. t.). Dėl šių bei kitų priežasčių verslai patyrė nuosmukių, vėlavo tiekimas ir kt.

Tiesa, svarbu pažymėti, jog priežasčių yra daug daugiau ir kiekvienas verslas turi atsakingai įvertinti visus įmanomus rizikos aspektus. Tam, kad nepasimestumėte problemų gausybėje, specialistai siūlo juos vertinti dviem aspektais – pagal galimą poveikį (didelis – mažas) bei pagal tikimybę (labai tikėtinas – mažai tikėtinas). Taip visas rizikas galima suskirstyti į keturias kategorijas, o toliau jau kurti verslo tęstinumo planus. Jeigu rizika patenka į kategorija labai tikėtinas didelio poveikio įvykis, rekomenduojama parengti itin detalų BCP.
 

Verslo tęstinumo plano privalumai:

Prekės ženklo išsaugojimas. Bendrovės, kurios nėra pasirengusios tvarkytis su stresinėmis situacijomis, rizikuoja geriausiu atveju pasirodyti nekompetentingos, o blogiausiu – sužlugdyti prekės ženklą. Jūsų BCP yra variklis, padedantis sklandžiai atsigauti po krizių ir išsaugoti kruopščiai sukurtą prekės ženklo vertę bei reputaciją.

Klientų pasitikėjimo augimas. Bendrovės, kurios komunikuoja apie savo nuolatines verslo tęstinumo pastangas, siunčia klientams labai svarbią žinutę: darome viską, kad dirbtume jums bet kokiomis aplinkybėmis. Tai, kad parodote aukštą atsidavimą verslo tęstinumui, didina klientų, taip pat ir kitų partnerių, su kuriais bendradarbiaujate, pasitikėjimą.

Verslo palaikymas. Jei galite išlaikyti sklandžiai veikiančias verslo operacijas krizės metu, sušvelninsite finansinius nuostolius ir parodysite stabilumą partneriams ir klientams.

Pranašumas prieš konkurentus. Atvejais, kai trukdis paliečia daugelį sektoriaus verslų, jūsų galimybė tęsti veiklą parodys vartotojams, kad jūsų prekės ženklas yra vienas geriausių. Nelaimių laikais vartotojai atidžiai stebi prekės ženklus norėdami pamatyti, kaip šie reaguos. Greita jūsų reakcija ir sklandus veiklos vykdymas krizės laikotarpiu automatiškai suteikia pranašumą prieš konkurentus, kurie plano neturėjo.

Tiekimo išlaikymas. Tiekimo sutrikimai yra dažni net ir įprastomis dienomis (pvz. blogai nurodžius adresą, vėluojant gamybai ir pan.). Atsiradus papildomoms problemoms (pvz. dėl pandemijos uždarius fabrikus ir sustojus gamybai ar dėl stichinės nelaimės užliejus kelią), tiekimą išlaikyti įprasta vaga išties sunku. Gerame verslo tęstinumo plane bus pateiktos jau patikrintos galimybės apeiti tiekimo grandinės problemas arba kiek įmanoma sušvelninti tiekimo vėlavimus.

Kiti įrašai

sweed seb nord sampo nordea paypal paysera

Pristatymo regionai

Siuntų pristatymas

„Siųsk pigiau“ įrankiai

Pagalba

Apie mus

SP
Uždaryti