Spalvų psichologija el. prekyboje: į ką svarbu atkreipti dėmesį?

2020/07/24

Kad ir kaip apibrėžtume el. komercijos terminą, jo dalimi vis tiek bus internetinė svetainė, kuria bus siekiama kažką parduoti – nuo žmonių gebėjimų, mokymų iki kasdienybę praturtinančių daiktų. Dalis internetinio verslo sėkmės remiasi į tai, kaip svetainė atrodo – kiek ji yra patraukli potencialiems pirkėjams, ar joje patogu naršyti ir t. t.

Daugeliui interneto lankytojų svarbi ir platformos vizualinė pusė – reikia, kad dizainas trauktų akį, o spalvos neblaškytų. Tiesa, potencialūs pirkėjai gali sąmoningai ir nepastebėti jūsų kelias savaites derintų spalvinių sprendimų, tačiau dažnai tai suveikia pasąmoningai. Tai, kad apsipirkimo metu svarbios spalvos, parodo ir tyrimai – Purple Box duomenimis, net 85 % apklaustųjų mano, jog spalva – pagrindinė priežastis produkto įsigijimui (pvz. jeigu dvi internetinės parduotuvės turi analogiškus, tačiau skirtingų spalvų produktus, pirkėjas bus linkęs pasirinkti tą parduotuvę, kurioje bus labiau mėgstamos spalvos prekė).

Žmogaus akis gali atskirti apie 10 mln. skirtingų atspalvių, tad gali atrodyti, jog pasirinkti spalvas svetainei yra be galo sudėtinga. Juolab, kad kiekvienas spalvas matome skirtingai (galbūt dėl šios priežasties 2015 m. sensacija tapusi suknelė, kuri vieniems atrodė mėlyna ir juoda, o kitiems – balta ir auksinė, per 24 valandas sulaukė per 4 mln. Twitter įrašų).

Spalvą tinkamai pasirinkti gali padėti spalvų psichologija (ang. color psychology) – teorijų apie spalvų įtaką mūsų elgesiui visuma. Atskira mokslo šaka to vadinti negalima, nes empirinis laukas dar nėra pakankamai ištyrinėtas, taip pat įtaką spalvų reikšmėms turi kultūriniai skirtumai, lytis bei kiti niuansai. Tačiau Conversionery.com sudarytas emocijų ir spalvų spektras ganėtinai tiksliai atspindi visuotinai paplitusias sąsajas.

RAUDONA susijaudinimas, energija, aistra, reakcija. Durhamo universiteto mokslininkų 2005 m. publikuotas tyrimas atskleidė, jog sportininkai, dėvintys raudonos spalvos aprangas, yra linkę dažniau laimėti. Tiesa, spalvos reikšmė labai stipriai priklauso nuo konteksto – per Valentino dieną šią spalvą atributikoje dažniausiai siejame su meile, o bulių kautynėse – su pykčiu. Rinkodaroje ši spalva siejasi su veiksmu – didžioji dalis išpardavimų, akcijų ženklų dažniausiai būna raudoni, kad atkreiptų jūsų dėmesį ir paskatintų veikti. Jeigu jūsų prekės ir svetainės dizainas niekur nenaudoja raudonos spalvos, galite pabandyti ją pritaikyti dėmesio patraukimui – call to action mygtukams („pirkite dabar“, „pridėti į krepšelį“ ir pan.). Tai, kad ši spalva puikiai tinka „pirkti“ mygtukui, parodo ir Hubspot A/B tyrimas – raudonos spalvos mygtukas pritraukė 21 % daugiau konversijų, nei žalias.

Prekės ženklai, naudojantys raudoną spalvą: CocaCola, Pinterest, Virgin, Barbora, Rimi.

MĖLYNAramybė, intelektas, patikimumas. Jeigu raudonos spalvos prasmė – išprovokuoti reakciją, mėlyna veikia atvirkščiai. Ši spalva mažina įtampą, ragina atsipalaiduoti. Būtent dėl ramybės ir patikimumo asociacijų šią spalva dažnai renkasi įvairios finansų bendrovės. Taip pat mėlyna puikiai tinka fonui ar elementams languose, kurie yra susiję su funkcijomis, keliančiomis nerimą, pvz. apmokėjimo žingsnis.

Prekės ženklai, naudojantys mėlyną spalvą: Facebook, Ford, HP, Moki Lizingas, Topocentras.

ŽALIA pusiausvyra, augimas, atpalaidavimas. Tiesioginė žalios spalvos prasmė, anot specialistų, dažniausiai siejasi su gamta, natūralumu. Tad įprasta, jog verslai, kurie nori pabrėžti savo sąsajas su žaliąja pasaulio dalimi ir taikosi į auditoriją, kuriai rūpi ekologija, pusiausvyra, augimas, savo dizainui renkasi žalios spalvos spektrą (kartais verslai net nėra tiesiogiai susiję su gamta). Ši spalva, anot specialistų, skatina kūrybiškumą. Rinkodaroje ir svetainėse žalią spalvą rekomenduojama naudoti call to action mygtukams (nors kaip ir minėjome, raudona spalva veikia efektyviau, žalia yra pasirinkimas Nr. 2, ypač atvejais, kai žalia spalva puikiai dera su svetainės dizainu).

Prekės ženklai, naudojantys žalią spalvą: Lacoste, Animal Planet, BP, SEB bankas, Pet24.

GELTONA / ORANŽINĖ optimizmas, laimė, draugiškumas. Šviesūs geltoni, oranžiniai tonai dažniausiai siejami su saule, šiluma. Abi spalvos su savimi neša pozityvias emocijas. Nors geltona ir yra stipriau siejama su teigiamomis emocijomis nei oranžinė, pastaroji dažniau yra pasirenkama kuriant dizainus – ši spalva dera su daugeliu spalvų, puikiai tinka ir fonui (spalvų spektre šalia esančios geltona bei raudona gali per daug varginti akis), ir įvairiems akį traukiantiems mygtukams.

Prekės ženklai, naudojantys geltoną/oranžinę spalvas: UPS, IKEA, Amazon, SwedBank, Caffeine.

VIOLETINĖprabanga, išmintis, kūrybiškumas. Šios spalvos praktiškai nerasite valstybių vėliavose, o XVI a. valdžiusi karalienė Elžbieta I-oji buvo įteisinusi, jog violetinę spalvą gali dėvėti tik karališkosios šeimos nariai. Spalvos asociacijos su prabanga yra gajos dėl to, kad šis pigmentas viduramžiais buvo sunkiai išgaunamas ir kainavo brangiausiai. Dėl šių priežasčių violetinę rekomenduojama rinktis tiems prekių ženklams, kurie sieja save su prabanga. Kita vertus, spalva siejama ir su kūrybiškumu, artistiškumu. Kaip dizaino elementas el. komercijoje, violetinė puikiai dera neutralių (pvz. pilkų, rudų) atspalvių fone ir tikrai kris į akis.

Prekės ženklai, naudojantys violetinę spalvą: Cadbury, FedEx, Premier League, Luminor.

JUODAjėga, prestižas, profesionalumas. Juodos spalvos svarbai įtaką itin daro kitos spalvos, su kuriomis ši yra naudojama. Atskirai juoda siejama su prestižu, elegancija, solidumu. Renkantis svetainės dizainą, juoda dažniausiai naudojama tekstams, tačiau šią spalvą galima panaudoti ir svarbiems elementams. Ypač, jeigu nuspręsite kartu naudoti juodą ir baltą spalvas – taip automatiškai sukursite kontrastą.

Prekės ženklai, naudojantys juodą spalvą (kaip pagrindinį dizaino elementą): Calvin Klein, Rolls Royce, HBO, 2RU2RA, Own.

Kiti įrašai

sweed seb luminor revolut paypal paysera

Pristatymo regionai

Siuntų pristatymas

„Siųsk pigiau“ įrankiai

Pagalba

Apie mus

SP
Uždaryti