Nepakeičiamas žetonas

2023/01/12

Kriptovaliutos, skaitmeninė meno nuosavybė, susitikimai meta realybėje... Dar prieš keliasdešimt metų, jei šias sąvokas ir sutikdavome, tai nebent mokslinės fantastikos knygose. Tačiau 2023 m. pradžioje šie terminai vis dažniau įsiterpia į kasdienę kalbą, ypatingai tarp tų, kurie domisi technologijomis. Šiandien ir mes žengiame į kibernetines platybes ir susipažįstame su NFT sąvoka.


Kalbai pakrypus į technologijų pasaulį, itin lengva pasiklysti terminuose. Lengvesniam suvokimui, susidarykime pagrindinių sąvokų žodynėlį.

Nepakeičiamas žetonas (ang. non-fungible token arba NFT) – nepakeičiamas, unikalus duomenų vienetas, laikomas blokų grandinėje. Jeigu pakeisite vieną bitkoiną kitu – turėsite tokios pačios vertės kriptomonetą. Tačiau jei vieną NFT pakeisite kitu – turėsite visiškai naują nuosavybę. Galima sakyti, kad tai unikalus serijos numeris, leidžiantis identifikuoti elemento (pvz. nuotraukos, muzikinio kūrinio, GIF paveiksliuko ir t.t.) vertę bei savininką.

Blokų grandinė (ang. blockchain) – trumpai, tai – skaitmeninė duomenų bazė. Unikalia ir tokia reikšminga informacinių technologijų pasaulyje ją padaro veikimo principas. Čia informacija kaupiama blokais ir decentralizuotai (t.y. kiekvienas prie grandinės prisijungęs įrenginys mato tik dalį duombazės, tad į ją įsilaužti ar perrašyti kodą yra praktiškai neįmanoma. Dėl savo saugumo, blokų grandinėje patogu sudaryti sandorius be trečiųjų šalių įsikišimo ir atsiskaityti kriptovaliutomis.

Kilmė (ang. provenance). Šiame kontekste, kilmė – nuosavybės teisių visuma. Tai apima kūrėją, nuosavybės istoriją bei vertę (arba jos pokyčius).

• Kriptovaliuta (ang. crypto currency) – skaitmeninė arba virtuali valiuta, suteikianti galimybę atlikti internetinius mokėjimus anonimiškai, be bankų ar kitų tarpininkų. Šios valiutos vertė apibrėžiama pasiūlos/paklausos principu, t. y. kuo daugiau žmonių siekia įsigyti virtualių pinigų, tuo didesnė jų vertė. Šiuo metu egzistuoja per tūkstantį įvairių valiutų, tačiau populiariausios (ir vertingiausios) – bitkoinai bei eteris.

Eteris (ETH) –  kriptovaliutą, kuri dažniausiai sutinkama kalbant apie NFT, aptinkama Ethereum blokų grandinėse. 2023 m. sausio pradžioje vienas eteris yra vertas 1186,88 Eur.
 

NFT istorija

Seniai, seniai... o iš tikrųjų, tai 2014 m. McCoy šeima (du grafikos dizaineriai, vyras ir žmona Jennifer ir Kevin) sukūrė grafinį kurinį Quantum. Kaip ir kiekvienas kūrėjas, pora norėjo uždirbti ir ieškojo galimybių parduoti kūrinį skaitmenine forma. Problema? Neegzistavo būdas, kuris leistų nustatyti skaitmeninio meno kūrinio kilmę ir autorystę (neskaitant primityvaus patį paveiksliuką uždengiančio autorinių teisių ženklo).

Taip Quantum atsidūrė blokų grandinėje. Kaip dabar plačiai žinoma, ši technologija turi keletą savybių, kurios padeda pirkti ir parduoti skaitmeninį meną. Čia asmenys turi patikimą būdą identifikuoti kūrėją ir sekti bet kurio elemento nuosavybės istoriją blokų grandinėje. Po pirmojo kūrinio patalpinimo ir sėkmingo jo pardavimo, Kevin McCoy, kartu su technologijų srities verslininku Anil Dash pradėjo eksperimentuoti, pardavinėti kūrinius blokų grandinėje bei šviesti technologijomis besidominčius meno prekybos blokų grandinėje temomis. Tačiau didelio susidomėjimo vaikinų atradimai nesulaukė ir kurį laiką blokų grandinėse pasirodydavo tik pavieniai kūrinių pardavimai.

Antrasis NFT pasispardymas įgavo pagreitį tik 2017 m. Maždaug tuo metu Ethereum blokų grandinėje buvo pristatytos pirmosios NFT kolekcijos. Ekspertai pažymi, jog iki Ethereum, blokų grandinėse nuosavybės perdavimas buvo sudėtingesnis. Ethereum tinklo išmaniųjų sutarčių funkcionalumas leido sklandžiai kurti, programuoti, saugoti ir prekiauti žetonais. Šios patobulintos funkcijos palengvino prisijungimo procesą ir padidino menininkų ir potencialių pirkėjų prieigą.

Vienas iš šių ankstyviausių Ethereum projektų buvo CryptoPunks išleista kolekcija, kuri tapo ankstyvosios NFT istorijos sinonimu. Daugelis atskirų šios kolekcijos kūrinių buvo parduoti už milijonus eurų.

Rinka dar labiau išaugo, kai pasaulį sukaustė Covid-19 pandemija. Vis daugiau menininkų negalėjo dalyvauti fiziniuose aukcionuose, atlikėjai – gyvai pasirodyti auditorijoms – menas turėjo ieškoti būdų patekti į jo ieškančiųjų namus. NFT plačiąją auditoriją galiausiai pasiekė, kai 2021 m. kovą kūrėjas Beeple savo koliažą Everydays: the first 5000 days aukcionų namuose pardavė už 69 mln. JAV dolerių. Būtent tada istorija nuvilnijo per įvairius kanalus (reportažą apie tai parengė net ir populiarioji Saturday Night Live laida) ir pasaulis suprato – NFT tampa neatsiejama XXI a. meno istorijos dalimi.
 

Kaip tai veikia?

Tam, kad tikrai gerai suprastume NFT principus, reikia gerai išmanyti blokų grandinės veikimą, tačiau pabandysime jį apžvelgti kuo paprasčiau.

• Pasirinktas kūrinys (primename, tai gali būti absoliučiai bet kas – net ir jūsų pačiulbėto įrašo socialiniame tinkle Twitter ekrano kopija) patalpinamas blokų grandinėje.

• Blokų grandinėje sukuriamas unikalus kūrinio identifikavimo kodas. Paprasčiausias atitikmuo būtų serijos numeris.

• Kiti blokų grandinės vartotojai gali NFT pirkti, parduoti, o kodas leidžia visiems matyti kūrinio kilmę.

• Įsigiję NFT, galima sakyti, gaunate skaitmeninį nuosavybę įrodantį sertifikatą (tampate informacijos dalimi kilmės istorijoje).

• Už NFT įprastai atsiskaitoma kriptovaliutomis, dažniausiai eteriu.

Sakykime, įsigijote menininko sukurtą paveikslėlį. Dabar jūs galite su juo daryti ką norite – spausdinti, dalintis soc. tinkluose ir kitaip paskleisti jį po platųjį pasaulį. Tačiau tik tas, kuris yra savininkas, turi kūrinio nuosavybės teisę (nelygu autorinėms teisėms). Dar paprasčiau – yra tik viena Mona Liza, priklausanti Prancūzijos vyriausybei, kurią galima pamatyti Luvro muziejuje. Tačiau įrėmintų Monos Lizos reprodukcijų ir plakatų galite įsigyti kas antroje suvenyrų parduotuvėje ir taip turėti garsiojo paveikslo kopiją savo svetainėje.

Vienas esminių NFT privalumų menininkams – automatiškai gaunamas procentas nuo kiekvieno kūrinio pardavimo karto: nebūtini tarpininkai – meno galerijos ir kiti daug laiko užimantys formalumai.

O kodėl žmonės perka NFT? Dėl tos pačios priežasties, dėl kurios perka kriptovaliutas bei apčiuopiamus meno kūrinius – yra viliamasi, kad jų vertė išaugs ir vėliau, perparduodant, pavyks uždirbti.
 

NFT – rinkodara ir fiziniai daiktai?

Nors atrodo, kad NFT yra tik kibernetinėje erdvėje esantis elementas, tačiau dažnėja atvejų, kai blokų grandinės elementai yra susiejami su realiais objektais ir naudomis. Pvz. įsigiję žetoną, gaunate bilietą į koncertą, uždarų klubų narystę ar net galimybę gauti kokį nors fizinį daiktą. Būtent čia dalis prekės ženklų išnaudoja NFT rinką kaip rinkodaros įrankį. Kaip tai veikia – puikiai atskleis pavyzdžiai.

ADIDAS. 2021 m. pabaigoje Vokietijos sportinių prekių gamintojas Adidas įžengė į metaverse. Iš viso 30 tūkst. Adidas Originals NFT buvo pristatyti blokų grandinėje ir išparduoti per kelias minutes nuo jų viešo pristatymo. Įsigiję šiuos NFT žmonės galėjo atrakinti išskirtines žaidimo The Sandbox savybes bei prieigą prie išskirtinių fizinių prekių, kurias galima pirkti. 2022 m. NFT turėtojai turėjo prieigą prie 4 išskirtinių fizinių produktų be papildomų mokesčių. Kai turėtojai išreiškia norą gauti fizinį produktą, jų NFT yra sunaikinimas, o vietoj jo suteikiamas pakaitinis, neišmanomas kūrinys.

GAP. Drabužių mažmeninės prekybos bendrovė 2022 m. pradžioje išleido pirmąją NFT kolekciją, o kartu su ja – galimybę įsigyti labai riboto leidimo bliuzonus.

PATRÓN. 2022 m. sausio mėn. Patrón (įmonei Bacardi priklausantis aukščiausios kokybės tekilos prekės ženklas) pristatė pirmąjį NFT su BlockBar. Įsigijus NFT, suteikiamos nuosavybės teisės į labai retą ir išskirtinį tekilos butelį – yra tik 150 atskirai sunumeruotų butelių, o kiekvieno NFT kaina – 1,5 ETH. NFT yra autentiškumo įrodymas, nuosavybės patvirtinimas ir teisė bet kuriuo metu išpirkti minėtąjį tekilos butelį.
 

NFT ateitis

Nors atrodytų, kad NFT jau yra neatsiejama kibernetinio pasaulio dalis, svarstydami apie technologijos svarbą ateityje ekspertai, kaip įprasta, yra linkę pasidalinti į dvi stovyklas. Vieni mano, kad NFT jau pasiekė savo piką ir, kaip dalis technologijų, liks tik nišinei grupei svarbiu elementu. Kiti visgi teigia, jog įvairių prekės ženklų prisijungimas dar labai jaunai industrijai padės augti ir tapti neatsiejama verslo dalimi.

Kiti įrašai

sweed seb luminor revolut paypal paypal paypal paypal paypal

Pristatymo regionai

Siuntų pristatymas

„Siųsk pigiau“ įrankiai

Pagalba

Apie mus

SP
Uždaryti