Iššūkiai verslų vadovams ir kaip su jais tvarkytis

2022/07/25

Ne vienam kurti savo verslą yra svajonė. Galite priimti svarbius sprendimus, susidaryti savo grafiką, prekiauti norima produkcija. Nors ši svajonė – tikrai įgyvendinama, reikia suprasti, jog lengva nebus. Kaip verslo savininkas susidursite su iššūkiais. Vieniems pasiseks labiau nei kitiems, tačiau nuovargis, klaidos, stresas – deja, neišvengiama.

Įraše nekalbėsime apie finansinius sunkumus ar spragas tiekimo grandinėse – tai labai individualios problemos ir nėra vieno būdo padėti visoms įmonėms. Dėmesį čia skirsime iššūkiams, galintiems kilti kiekvienoje darbovietėje. Nesvarbu, ar dirbate vienas, komandą sudaro vos keli asmenys, ar vadovaujate įmonei, darbuotojus skaičiuojančiai šimtais. Šios problemos – universalios ir tam, kad darbas būtų sklandus, reikės jas spręsti.
 

Asmens ir kolektyvo gerovė

Socialiniuose tinkluose apstu verslininkų, kurie, atrodytų, dirba kiekvieną minutę, nesvarbu – naktis, šeštadienis ar Kalėdos. Galima sakyti, kad toks darbo režimas – skatinamas, nes internetas pilnas citatų apie sunkų darbą, o žurnalų viršeliuose nugulę įtemptą gyvenimo būdą propaguojantys verslininkai. Tiesa ta, kad norėdami, jog jūsų verslas būtų sėkmingas, privalote skirti laiko sau. Kitu atveju greičiausiai būsite per daug pavargę ir išsekę, kad susidorotumėt su visais kylančiais iššūkiais. Tokią pat filosofiją perduokite ir savo darbuotojams – tik pailsėję galime pasiekti geriausius rezultatus.

Poilsis – nebūtinai kas savaitgalinės kelionės į SPA centrą ar kelių dienų išvykos į kurortą (nors, tiesa, ir toks atokvėpis yra sveikintinas) – viskas gali prasidėti nuo mažų, reguliariai puoselėjamų pozityvių įpročių. Štai keli pavyzdžiai:

Reguliarios pertraukos. Jei yra normalu bent kartą metuose turėti atostogas, ne mažiau svarbu ir tikrai laisvi savaitgaliai ar nuoširdžios pertraukos darbo dienos metu. Pietaukite be darbinio telefono, darykite kelių minučių trukmės mankštas akims, jeigu dirbate sėdimą darbą – kas kelias valandas atsistokite, pasivaikščiokite.

Raskite laiko dalykams, kuriuos tikrai mėgstate. Eikite pasivaikščioti, skaitykite knygas, kepkite keksiukus – darykite tai, kas skatina jus atsipalaiduoti. Rekomenduojama bent keliasdešimt minučių mylimai veiklai skirti kasdien.

Puoselėkite tarpasmeninius santykius. Per darbus nepamirškite draugų, giminių, o darbuose – stenkitės su kolegomis palaikyti šiltą bendravimą. Socialiniai ryšiai, anot ekspertų, kiekvienam iš mūsų itin svarbūs.
 

Baimė prašyti pagalbos

Kiekvienas įmonės darbuotojas turi savo pareigas ir lūkesčius, kuriuos turi išpildyti. Kai visiškai pasitikime savo jėgomis atrodo, kad su kiekviena užduotimi privalome susitvarkyti savarankiškai. Bet įmonei augant užduočių daugėja, taip pat dėl įvairių aplinkybių (pvz. aktyvaus prekybinio periodo) darbai gali pradėti kauptis, o bandydami susitvarkyti su kiekviena užduotimi neskaičiuodami savo laiko – rizikuojate perdegti.

Tiek vadovas, tiek kiekvienas įmonės darbuotojas turi žinoti, jog prašyti pagalbos – normalu. Nors gali pasirodyti, jog pripažindami faktą, kad ne viską galite padaryti patys, parodote savo silpnumą, tai – toksiškos mintys, kurių reikėtų vengti. Juk ne veltui lietuvių liaudies išmintis byloja – „dvi galvos geriau, nei viena“.
 

Baimė atvirai kalbėtis

Apie tai, kodėl komunikavimas yra svarbus kiekvienai įmonei, galima būtų parašyti atskirą tinklaraščio įrašą. Komunikacija kiekvienoje organizacijoje atlieka dvi esmines funkcijas. Ji skleidžia informaciją, reikalingą darbuotojams sklandžiam darbų atlikimui, ir kuria pasitikėjimu grįstus darbinius santykius. Kokybiškas bendravimas darbo vietoje gali pašalinti nereikalingas problemas ir paskatinti geresnius rezultatus – padidinti bendrą produktyvumą ir padėti pagrindus stiprios komandos sukūrimui.

Problema dažniausiai atsiranda baimėje kalbėtis. Per susirinkimus kolegos sėdi tylūs ir tik linkčioja galvomis? Vidinės komunikacijos ekspertai dalijasi keliais patarimais, kaip paskatinti bendravimą:

Struktūruokite savo kalbas. Kai vyksta susirinkimas – būkite pasiruošę. Apgalvokite klausimus, kuriuos norėsite užduoti, kolegas, kuriuos planuojate pakalbinti. Raginkite tai daryti ir bendradarbius.

Susirinkimus planuokite iš anksto. Venkite paskutinės akimirkos susirinkimų – netikėtumas kelia įtampą ir susikaustymą, tad nors tikitės diskusijos, viskas gali baigtis jūsų monologu.

Nepiktnaudžiaukite sudėtingais terminais. Pradėkite nuo savęs ir skatinkite kolegas net ir sudėtingus dalykus apibūdinti paprastai – taip, kad jus suprastų net ir, pvz., pirmą savaitę kartu dirbantys kolegos. Taip visi turės galimybę sekti pokalbį ir pasisakyti.

Išklausykite ir nediskredituokite kitos nuomonės. Pasisakant kolegoms, jų nepertraukite ir išklausykite iki galo. Net jei nesutinkate su išsakyta nuomone, suteikite galimybę jiems išsakyti savo poziciją ir tik tuomet diskutuokite. Tai itin svarbu – nepabandę suprasti oponuojančios nuomonės, nebandykite įrodyti savo teisumo, nes tai gali sukurti priešingą efektą ir kolektyvas kalbėtis norės dar mažiau.
 

Kolektyvus draskantys konfliktai

Kad ir kaip norėtųsi, konfliktai darbo vietose yra neišvengiami. Nesusikalbėjimas, skirtingi požiūriai – priežasčių kivirčams tikrai užtenka. Kai nesutarimo išvengti nepavyksta, svarbiausia – kaip su juo tvarkomasi. Kai žmonės naudoja tinkamas konflikto sprendimo priemones – nesutarimai tampa tiesiog konstruktyvia diskusija, iš kurios galima gauti naudos.

Pirmas žingsnis sprendžiant konfliktą – išsiaiškinti jo priežastį. Konflikto šaltinio nustatymas leis jums (ir/arba nesutariančioms pusėms) suprasti, kaip problema atsirado. Be to, taip galima pasiekti pirmą sutarimą tarp oponuojančiųjų – tiesiog sutarti, kodėl konfliktas apskritai prasidėjo. Užduokite kiek tik jums reikia klausimų, kad priežastis būtų tikrai aiški. Dar vienas patarimas tokiems pokalbiams – stenkitės juos vykdyti privačiai, neįtraukiant daugiau pašalinių asmenų ir nedrumsčiant kolektyvo darbo. Tiesa, trečia nuomonė konfliktuose visuomet yra svarbi (ir čia turėtų atsirasti vadovo arba žmogiškųjų resursų specialisto įsikišimas), bet situacijos, kai į konfliktą įsitraukia visas kolektyvas – tikrai nereikalingos.

Kai problema – aiški, reikia ieškoti būdų, kaip pasiekti susitarimą ir užkirsti kelią situacijos pasikartojimui. Gali būti, kad abi pusės turės kažkiek nusileisti – tai vadinama kompromisu, kurį priėjus, abiem pusėms belieka suprasti, kokių tolimesnių veiksmų sėkmingam konflikto sprendimui iš jų tikimasi (tai reikia labai išsamiai paaiškinti). Sėkmingai išspręstas konfliktas gali padėti išvengti nemalonių situacijų ateityje.
 

Požiūris į klaidas

Gal skamba šabloniškai, bet visi daro klaidų, nesvarbu, tai eilinis žmogus, ar tarptautinė įmonė. Jei praleidote progą investuoti, viešojoje erdvėje pasirodė kvestionuotina komunikacinė žinutė ar net praradote pinigus dėl nepavykusio sandorio – ne pasaulio pabaiga. Rekomenduojama į kiekvieną kliūtį žiūrėti kaip į mokymosi galimybę.

Suklydus, ekspertai rekomenduoja sau užduoti šiuos klausimus:

• Kuriame žingsnyje tiksliai nutiko klaida?

• Ką aš galėjau kontroliuoti?

• Kokius pokyčius man reikėjo padaryti, kad nutiktų kitoks rezultatas?

• Ką pozityvaus galima įžvelgti šioje situacijoje?

• Ką iš šios situacijos galiu priimti kaip pamoką?

Šie klausimai padės pažvelgti į klaidą iš kitos perspektyvos. Tokius refleksinius klausimus galite užduoti ne tik sau, bet ir paprašyti kolegų analogišku principu atlikti savianalizę.
 

Atitrūkimas nuo realybės

Verslui įsivažiavus ir netgi išgyvenant sėkmingą laikotarpį, labai lengva atsiriboti nuo viso pasaulio ir tiesiog mėgautis sėkme. Tačiau ekspertai pataria visuomet būti sąmoningiems (ang. aware) – tai gali padėti užbėgti daugeliui problemų už akių.

Stebėti reikėtų tiek įmonės išorę, tiek vidų. Pastarajame – prisiminkite, jog su darbuotojais kalbėti reikėtų ne tik krizių ar problemų akivaizdoje. Visi minėti aukščiau patarimai – komunikavimo skatinimas, raginimas prašyti pagalbos, sklandus konfliktų sprendimas – turėtų būti praktikuojami kiekvieną dieną. Jeigu įmonė – didelė, rekomenduojama pasamdyti žmogiškų resursų (ang. human resources arba HR) specialistą, kurio pagrindinė savybė – rūpintis kolektyvo gerove.

Kalbant apie įmonės išorę – stebėkite konkurentus savo srityje, domėkitės technologijomis, kurios gali padėti jūsų verslui, bei sekite pasaulines tendencijas. Atrodytų, jog sekti pramonės tendencijas – sudėtinga, tačiau užtenka vos kelių įpročių, kurie padės kasdien gilinti savo žinias. Jei reguliariai tikrinate socialinius tinklus, pabandykite pasekti su jūsų sektoriumi susijusias paskyras (konkurentus, naujienų tinklaraščius ir t.t.)

Kiti įrašai

sweed seb luminor revolut paypal paysera

Pristatymo regionai

Siuntų pristatymas

„Siųsk pigiau“ įrankiai

Pagalba

Apie mus

SP
Uždaryti